Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-12, 09:14   #9
arwid arwid är inte uppkopplad

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Men det behövs påpekas om du köper en beg HQ2000 från en säljare med garanti är det helt ok du kan också fråga på förhand, är den servad och "kammen" är utbytt.

Köpa beg från handlare med garanti o dyl är det bästa man kan göra om man vill ha billig symaskin som är bra.

Provsy alltid, alltid, alltid oavsett vad du köper.
Jag har väl avskrivit husqvarna 2000 efter att ha läst på olika forum och här då det verkar vara en modell som tenderar att gå sönder samt att det kan kosta en del att få den användbar igen. Då är det lika bra att köpa någon modell som är känd för att vara mer hållbar med mindre risk att gå sönder direkt.

Att provsy är givetvis en god ide fast köper man något begagnat via nätet så är det av förklarliga skäl ej möjligt och ärligt talat så säger nog en provsömnad inte mig så mycket då jag är helt novis inom detta område.

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ursäkta, men jag tycker mig en hat kärlek till sömnad. Ena sidan vill sy, den andra är livrädd för ta i symaskinen.
Har du ingen sykunnig vän som kan ge dig några sylektioner, så att du kan känna efter vad du står, om du tycker att det är roligt att sy eller inte.

Det skulle hjälpa dig i valet av symaskin. Är sömnad något för dig, så satsa på en bättre maskin.

Längtan efter en symaskin är kanske en vägen till ett nytt intresse.

Syslöjden i skolan är skrämt många.
Jag tror det blir kul att prova att sy och jag är inte rädd för det även om jag inte gjort det på en evighet om inte annat så kan man lära sig grunderna så man kan fålla byxor m.m vilket är mitt primära syfte med detta köp. Skulle det visa sig att man tycker det är roligt och vill fortsätta sy så kan man givetvis utveckla detta eventuella intresse.

Jag förstår ditt resonemang kring hurvida man ska satsa på en bättre maskin direkt eller en med mer grundläggande funktioner, det är väl den stora frågan för mig hur man ska göra. Det viktigaste som jag ser det är nog att maskinen klarar av att fålla jeans, dvs en tillräckligt stark maskin, annars är det i mina ögon ett onödigt köp.

Samtidigt känns det onödigt att lägga upp x antal tusen kr för något som mer stor sannolikhet inte kommer användas mer än några gånger om året, skulle det visa sig att man tycker det är kul så får man längre fram köpa en till som bättre uppfyller eventuella behov.

Jag har inte tillgång till någon som kan lära mig grunderna så det blir till att lära sig själv men det är väl bara att kolla på nätet där finns det säkert mycket matnyttigt både i form av hemsidor och klipp på t.ex. youtube. Man kanske skulle undersöka om det finns någon kurs på typ abf inom detta område men jag har en känsla av att jag skulle bli ganska ensam som kille på en sådan kurs vilket iofs inte är något jag bryr mig om
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat