Citat:
bila skrev:
Bra märken på moderna maskiner är janome, Brother, Bernina. Gamla maskiner är Singer och Husqvarna bra.
Köper du en bra symaskin så kanske du tycker att det är roligt att sy, och börjar sy lite gardiner, kuddar och sånt.
Att sy på en dålig symaskin är inte kul, men har man en riktigt bra så är det kul att sy.
Syr du så lite så kanske det det är kanske bättre att du går till skräddaren och lämnar in det som ska sys.
Även om inte syr på maskinen behöver den servis minst vart 3-5 år. Sedan kostar det att köpa in tråd i passande färg till det du ska sy.
Vill du sy eller är det ett nödvändigt ont?
Vill du sy så skaffa dig en riktig bra symaskin. Då rekommenderar jag dig att satsa lite mer pengar. Vare sig du köper nytt eller begagnat.
Köper du en oservad maskin privat, så är det stor åker du på en servis ganska snabbt och att det är delar i maskinen som behöver bytas ut och kan blir dyrt. Bättre att lägga dom pengarn på en gång och köpa en maskin som är servad från en butik som ger garanti på maskinen. Eller köpa en ny maskin i butik. Ofta kan man hitta demomaskiner till nedsatt pris.
Jag gjord ett inlägg om symaskinspriser som jag räknade om i alkohol.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=26866
|
Det är mest ett nödvändigt ont om du frågar mig men vem vet jag kanske blir mer pysslig om jag väl börjar sy har inte sytt på drygt 20 år och har förträngt hur vida det var kul eller ej
Att låta en skräddare sy in byxor m.m är givetvis ett alternativ fast sist jag frågade affären där jag köpte lite byxor så ville de har 150 kr för att fålla ett par jeans så rent logiskt så bör man tjäna in maskinen på ett par års sikt. Speciellt om man ger sig på att laga byxor m.m vilket jag inte har något emot att göra så länge det ser helt ok ut, brukar göra det idag fast då får man sy för hand vilket känns lite segt om man ska sy större grejer och det blir inte direkt vackert alla gånger
Jag antar att det är som med verktyg det fungerar hjälpligt med en lågprisprodukt men ska man har bra resultat och som håller på sikt så måste man köpa en dyrare produkt gärna i det dyrare segmentet. Fast som jag skrev så är frågan om det är värt det med tanke på att jag knappast lär sy mer än några gånger per år.
Att titta på en begagnad maskin hos olika affärer som säljer maskiner är givetvis ett alternativ, kanske är lönt att göra så ändå med tanke på att de är servade och genomgångna.
Som jag förstått det så måste man ha en starkare maskin om man ska sy jeans vilket jag främst kommer göra så vad ska man i så fall välja för modell som klarar detta? Efter att ha tittat lite på andra forum så verkar folk rekommendera t.ex. Janome Easy Jeans om man ska köpa en ny även om en sådan är utanför min budget och är överkurs för mina behov, vad finns det för begagnade som är ungefär lika starka och som tål tjockare tyg?
Citat:
Gumpan58 skrev:
Du kan köpa en gammal begagnad symaskin hos en återförsäljare
för runt 1000 kr. I alla fall i Norrbotten kan du göra det.
Du får garanti. Att frakta till Sthlm t ex kostar 200-250 kr.
Min första begagnade maskin kostade då 250 kr, idag kring 1000kr.
De gamla symaskinsmärkena som är genomgående bra är;
Bernina, Pfaff, Singer och Husqvarna (ej 2000 modell) är bra
märkena.
Lycka till! Berätta gärna hur det går och vad det blev.
Hör av dig om du vill ha tips på ÅF.
|
Du får gärna lägga upp vilka försäljare som tillhandahåller begagnade maskiner uppe i norrbotten och luleåområdet, får man en begagnad för 1000 kr så är det helt ok för mig förutsatt att den är genomgången.
Så husqvarna 2000 är alltså inte att rekommendera då kan jag avskriva dem från listan över begagnade maskiner, antar att det beror på att de har en del plastdetaljer som lätt går sönder nu när de blivit spröda.
Vill återigen poängtera att jag är helt novis när det gäller symaskiner och sömnad över huvud taget så ni får tåla att jag kommer med många väldigt grundläggande frågor, har inte satt mig in i terminologin inom detta område.