Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-09, 09:41   #8
Missann Missann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 69
Jag gör ett försök att tolka texten...

8. Sy ihop de två linnningarna räta mot räta till två ringar (tvä ringe lol)
Du ska ha 2 linnings-delar. Sy ihop dem med avigsidan utåt till 2 separata ringar. Nu har du 2 ringar, en med 2 hål för snöret och ett utan hål. Hålen sitter mitt emot sömmen på ringen.

9. sy fast resåren i botten av den ena linningen på avigsidan.
Sy fast resåren i ena kanten på 1 av linnings-ringarna.

10. Sy ihop linningen aviga mot aviga i botten. (på sig själva vid resåren? eller i själva byxan?)
Lägg linningarna med avigsidan mot varandra o sömmarna mitt för varandra. Lägg en sömmsmån åt ena hållet o en sömsmån åt andra hållet så blir det inte så tjockt att sy i sen.Sy ihop linningarna i den kant som resåren finns på. Det blir en bred ring med resåren i mitten o sömsmånen på rätsidan. Dock ska linningen ligga ihopvikt med avigan inåt o sömsmånen med resår utåt.

11. Dra snöre genom hålen....(ok)
...och lägg snöret mellan linnings-delarna. Nåla ev fast snöret (som ligger på insidan) från UTSIDAN på linningen för att hålla den på plats så du inte syr fast den senare.

12. Sy ihop linningen upptill aviga mot aviga med DUBBELSTICKNING (que? sticka?) 1cm ner. översta kanten är "rå"(?)
Vik ner sömsmån i den "öppna delen på linningen". Vik ner på linnings-delar mot varandra så sömsmånerna "göms" i linningen (där även snöret finns). Sy längs med kanten med tvillingnål eller med först en söm nära kanten o sen med en söm till en bit ifrån, paralellt med den första.

13. Sy fast linningen på byxan, räta mot räta, sidan med hål vändes bort från byxorna (= "vik ner?")
Sy fast kanten på linnings-delen som har resår med själva byxan.
Hålen som snöret sticker ut ur ska vara vända MOT rätsidan på byxan (mitt för den främre grensömmen) när du syr. Linningens söm mitt för snörhålen hamnar då mitt för den bakre grensömmen.

14. Vi linningen uppåt och sy en dekorationsstickning (que? har väldigt vanlig maskin + overlock bara,) med 5mm söm (?) detta gör att sömmen sys fast.
Nu viker du upp linningen. Se till att sömsmånen på baksidan ligger "ner mot fötterna". Sy en söm på byxtygets rätsida 5 mm från där byxtyg o linnings-tyg möts. Sömsmånen på baksidan ska bli fastsytt samtidigt.

15. Sy upp byxan.
Sy byxorna lagom långa i benen = fålla.

(Det känns som om jag får det rörigare o rörigare ju mer jag försöker förklara så nu slutar jag ändra i min text. Är det mer får du beskriva var det tar stopp så tar vi det steg för steg.)

Hoppas jag tolkat texten rätt o att du blivit lite klokare.
Missann är inte uppkopplad   Svara med citat