Citat:
ichigo skrev:
Jag dissar aldrig industrimaskiner de är toppen om man har en rätt typ till det man ska sy (som sagt, de är inte multifunktion... man syr t.ex inte på samma maskin till att sy på hundhalsband som till små delikata underkläder)! Det jag ville säga är att man inte ska använda hushållsmaskiner till tunga saker men att man kan använda vissa äldre rejälare hushållsditon till att tillfälligtvis sy tyngre saker. Sorry för att jag varit oklar.
Nu är det inte frågeställaren som önskar det men om man redan har en rejäl gammal maskin hemma så kan man gott använda den om man bara då och då syr rejälare saker. Jag syr korsetter på min pfaff 332 och syr genom 12 lager styv äkta coutil av högsta kvalité och det gick utan problem. (de 12 lagren är när man syr över kantband på vissa ställen) Då jämför jag med de vanliga symaskinerna, där går det inte lika bra.
Men nyckelordet är tillfälligt användning. Inte alla kan ha industrimaskin hemma för 3-fas är inte någonting man kan få i en hyreslägenhet t.ex. 
(jo jag vet det finns 220V också men de är inte lika vanliga - tror jag, i alla fall får man använda ateljesymaskiner och då är man nere på samma nivå som äldre rejäla symaskiner)
|
I stort sett alla gamla as till kopplingsmotorer kan kopplas om till enfasström. Och det är inte dyrt heller! Men visst, de har klart nackdelar å. Sen vill jag nog inte hålla med om att de bara går att använda till en sak. DBX1 nålar som är vanligt förekommande hos raksömsmaskiner finns från storlek 55 till 200, det täcker ganska mycket. Pressarfötter, matarplattan och nålplattan är standardiserade mellan de flesta märken. Jag kan sy finskjorta med aurifil #50/2 och en 60 nål ena stunden, sen byta nålplatta, matarplatta och pressarfot och sy möbelskinn med 5 mm stygn och tjock vaxad linnetråd nästa stund. Så de är mer flexibla än vad vissa säljare vill ge sken av. Om man är villig att köpa lite tillbehör (som är snuskigt billiga om man jämför med bernina och andra 'vanliga' märken).
Ska man diskutera price-performance-ratio så vinner industrimaskinerna nästan alltid, om man inte är helt inkompetent på att söka på blocket. Speciellt m.a.p. att trådstartaren bara behövde raksöm.