Det där med löner kan vara känsligt, och många vill inte säga vad de tjänar - det måste man acceptera.
Men en sak är säker, och det är att du inte blir rik på att jobba i modebranchen (om du inte lyckas bli en superkänd designer då).
Man jobbar hårt, förstör kroppen (av mycket stillasittande och böjande vid symaskin och dylikt) och lever sparsamt - men älskar ändå att gå till jobbet varje dag.
Jag tror inte någon väljer modebranchen för pengarna och slappa arbetsdagar, utan för att man brinner för det man gör.
Blir lite fundersam av hur du menar med att man "lite lätt" kan få jobb som mönsterkonstruktör på en av sveriges största modeproduktions-företagt.
Det krävs år av studier, och massor med arbetslivserfarenhet för att ens bli tilltänkt som assistent...
Kan även säga såhär: Att jag tjänar bättre nu när jag jobbar i en stor teateratelje, än när jag slavade i en brudbutik för minimilön, och betydligt bättre än alla år man gått på studielån för att kunna finansiera sin utbildning.
Men jag vet även att jag som nyexemenerad och ung sömmerska (utan gesäll) har nästan lika hög lön som de fantastiska skräddar-mästarna som jobbat ca 40-50 år i samma atelje....