Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-28, 20:49   #35
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag tycker i alla fall personligen det är hopplöst jobbigt när en och samma märke har 3-5 olika spolar, pressarfötter mfl... Det är mer förstående om det är genom tiderna, men när det gäller symaskiner som säljs idag tycker jag är dåligt.

Då kan jag jämföra med mina pfaffar. Pfaff 130 (och kanske äldre men jag vet säkert om 130) från 40-talet har samma spole som pfaff från 90-talet. (sedan blev det pannkaka av alltihopa när Husqvarna köpte upp pfaff och förstörde pfaff fabriks tillverkningsmaskiner) Jag uppskattar i alla fall att jag kan ha samma spolar för båda min 50-talare och min 80-talare, inkl spolkapslar.

Då är Husqvarna värre, de byter och byter och byter...
Men man kanske inte bryr sig om sådant. Jag bryr mig.. Jag har lådor med minst 50 spolar med tråd på.. jag syr dockkläder och i väldigt många olika färger.. Så det är sugigt om man måste spola ny spole bara för att symaskinen inte kan ha samma.

MEN om du bara har en symaskin, så har du nog inte problemet alls.. haha.. Köp extra spolar, de kan man inte ha för många av. Jag köper av metall! Plast köper jag inte längre. De går sönder med tiden! Det vet jag, de äldsta jag har (dvs sent 80-tal) går sönder en efter en och kan ställa med trubbel... T.ex. att spolen plötsligt biter fast om spolningspinnen eller liknande dumheter. Spricka sönder.. Men det är ju självklart plast är inte direkt någon evighetsmaterial...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat