Det här med markeringar. Till en början så försökte jag markera sylinjer på tyget. Det var krångligt och de försvann lätt eller så blev de kvar när de inte skulle vara kvar.
Så läste jag att i konfektionsindustrin så ritar man upp mönsterdelarna och sedan skär/klipper man ut delen så att markeringen blir kvar på spilltyget. Det innebär att mönsterdelen är utklippt med sömsmån. Sylinjerna då? Det går bra eftersom man har bestämda sömsmåner och har man 10 mm sm så syr man alltså 10 mm in från kanten. Jag har provat och det fungerar. Burda Styles mönster är utan sömsmån men jag ritar upp dem på papper och lägger till sömsmån och klipper ut delarna med sömsmån.
Jag har börjat använda krita på mörka tyger. Finns pennor med tjocka (lösa) stift som konstmaterialbutiker har. Sedan köpte jag på akvarellmuséet på västkusten en tvättbar grafitpenna som jag markerar med på mörka tyger. De mesta markeringarna blir bortklippta. I sömsmånerna klipper jag små jack för passmärken. Någon punkt för inprovningen kan man sätta ut men då helst så att punkten ändå hamnar inne i inprovningen när den är sydd. Har provat de här pennorna som finns med färg som bleknar men ibland lämnar de lite gula spår och ofta hinner det försvinna innan jag är klar.
Sporre har jag inte provat. Kalkerpapper är inget för större arbeten.
Är det flera som markerar och lämnar markeringen kvar på resttyget, för att sedan sy med sömsmån mot kanten? Det har blivit mer precision i mitt arbete på det här viset.
|