Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-24, 13:55   #12
cab cab är inte uppkopplad

Det här mönstret är så som jag lärt mig av min mamma och jag skulle inte fattat om hon inte hade förklarat, vilket jag nu ska försköa göra.

Först det här med ihoptagning av två maskor. Tar man ihop två maskor så som man stickar en maska normalt så lägger sig de två lätt lutande åt höger. För att få intagningarna på andra sidan att luta åt vänster så gör man 1 öhpt ( det vill säg man lyfter över en maska till höger sticka så den blir spegelvänd [då blir maskan inte vriden när den lyfts tillbaka] sticka en maska och lyft tillbaka den spegelvända maskan, se film här http://www.youtube.com/watch?v=-YYoqC7_HWk )

Med risk att jag krångar till vill jag ändå berätta hur jag gör den vänsterlutande ihoptagningen. Den första av de två som ska stickas ihop vänder jag på plats (spegelvänd), den hänger då på vänster sticka åt fel håll, sen stickar jag ihop två maskor i de bakre bågarna, intagningen lutar nu lätt åt vänster.

Sticka 16 maskor (du är nu mitt i tungan och spetsen på hälens kil)

1 öhpt, 1r, vänd = Två tillsaman (1 öhpt) 1 rät maska (du har nu gjort ihoptagningen på kilens vänstra sida) vänd hela projektet med maskor kvar på högerstickan.

Avigsidan mot dig

Lyft 1 m För att det inte ska bli ett hål i din häl så lyfter man över första maskan utan att sticka den
5 aviga, 2 aviga tills, 1 avig, vänd (mitt i kilen men maskor kvar på högerstickan)

Nu har du framsidan åt dig. Samma sak här, lyft den första över utan att sticka maskan och fortsätt att sticka fram till nästa ihoptagning. Det blir mindre och mindre maskor kvar på högerstickan för var gång du vänder och till slut har du din kil i hälen.

Hoppas du förstår - inte lätt att förklara i skrift utan att krångla till det för mycket.

Senast redigerad av cab den 2012-06-24 klockan 14:37.
cab är inte uppkopplad   Svara med citat