Hej!
Jag är på jakt efter en alldeles egen symaskin efter att ha åkt till min kära mor för att sy hittils. Har väl inte sytt mycket direkt, men bytt ett par dragkedjor i jackor och sydde ett par piratbyxor för ett par veckor sen. Bild:
Fram Bak
Lär mig mer och mer, och jag gillar verkligen mina nya sommarbyxor
Det jag vill sy är kläder och prylar för friluftsbruk efter egen design. Så det är inte dekorstygn jag är ute efter, men defenitivt stretchsömmar och möjlighet att sy i rejäla material, typ remmar på väskor, i neopren eller skinn/läder (men även väldigt tunn silnylon eller pertex vid behov) med bra resultat. Behöver jag nån gång köpa en till maskin, så ska det inte va nått rejälare, utan snarare en overlock.
Tankarna gick från Husqvarnas jubileumsmaskin när jag insåg hur mycket billigare det är via internet och SMD där jag kan köpa en
Pfaff Select 3.0 för 399£ (4400kr) inkl massa tråd och saxar.. Iom att inte Elna eller Janome skickas till sverige, så vet jag inte riktigt vad som återstår? Är det ett vettigt val? Finns det några bra alternativ på
SMD? 4400kr svider lite..
Det finns även en begagnad Pfaff Tiptronic 7XXX serie, vet inte riktigt vilken, i en butik här i Umeå (Utlånad tillfälligt), för 2400kr tror jag, kan det vara nått ett bra alternativ? Ingen övermatning på den.
Hur är det med extra pressarfötter till Pfaff? Dyrare än något annat märke? Främst vill jag nog ha en bias-binder (skråbandsfot), för det blir nog mycket sånt.. men det blir säkert mer med tiden.
Beställning är inte långt borta, alla råd uppskattas