Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-12, 07:55   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad

Jag har en Hqv S25 Overlock och en Pfaff 4.0 vanlig symaskin.
Du frågade om kedjesöm - ja det är en sorts raksöm som är väldigt lätt att riva upp, åtminstone från ena hållet. Den ersätter inte vanlig raksöm. Däremot tycker jag mycket om den för tråckling där jag vet att jag ska ta bort sömmen. Täcksömsvarianten, i trikåtyg ja, men annars är den väl inte så användbar i den variant som den kommer med i en overlock.
Overlock - javisst, bra att kasta kanter med och sy ihop elastiska tyger. Nog kan man sy lite krokiga sömmar också men det är väl ingen rolig sysselsättning. Man börjar/slutar inte varsomhelst med en overlock heller.
Så för det mesta syarbetet är en bra "vanlig" symaskin det bästa redskapet. Har man lite pengar över kan en overlock göra vissa saker bättre och roligare. Syr man mycket i elastiska tyger är den nästan nödvändig. En så kallad coverlock kan också göra elastiska täcksömmar mycket bättre än t ex S25 gör, men hur många maskiner har man plats och råd med? Det varierar - de kostar fortfarande inte mera än ett hyfsat set med golfklubbor och är det en hobby kanske det får kosta? Symaskiner är nog inte något bra sätt att spara pengar om man vill och kan köpa och klä sig i konfektion. De billigaste symaskinerna är nog dessutom de dyraste sett till vad man får, men ska man bara fålla upp en gardin och aldrig sy mer så ...
Börja med en bra symaskin i mellanprisklassen. Satsa kanske en tusenlapp mer än du först tänkt och du kommer att ha nytta av den i många år. Vad du ska begära av din maskin är lite olika beroende på vad du ska sy. Blir det underkläder i tunna material som glider är övermatning en poäng. Blir det lappverk/quilt då är det intressant med friarm och bortkopplad matning samt knästyrning. Då smalnar sortimentet av. Annars, för att sy en klänning, barnkläder osv, då duger många. Vill man ha små hjälpfunktioner som trådklipp, många sömmar/alfabeten/mönster då är det de nyare som gäller annars kan äldre begagnade vara tillräckliga och billiga, om de inte är måndagsexemplar som någon gjort sig av med förstås. De finns tyvärr också.
Det blev många om och men. Lycka till men mitt tips är börja med symaskin och sedan lägga till en over/coverlock om/när du så önskar.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat