Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-03, 16:32   #1
KPSL KPSL är inte uppkopplad

Question Nybörjare behöver era symaskinsråd

Hej!

Jag har nyligen bestämt mig för att börja sy igen efter ett uppehåll på en sådär 25 år ungefär. Och jag känner mig helt vilse i symaskinsdjungeln! Sist jag höll på fanns det överhuvudtaget inte några elektroniska maskiner t ex, så där är jag helt borta och vet inte om det är något bra att ha eller inte.

Jag har surfat och Googlat massor för att försöka reda ut vad som gäller nu, men har inte hittat riktigt rätt svar. Det jag ändå lyckats lista ut är att många rekommenderar att handla från SMD i England. Och att Brother och Janome är två märken som anses bra.

Det jag behöver av min maskin är att den:
• syr bra i tunna skira tyger
• har bra sömmar för trikå
• även klarar kraftigare tyg som denim eller vaxduk
• är enkel att lära sig, men inte enklaste nybörjarvarianten
• gärna har några lite mer dekorativa sömmar
• kostar max 3.000:-

Med dessa krav finns det ju massor att välja på. Jag har dock begränsat ner urvalet lite och väger nu mellan dessa maskiner:
• Brother BC 2100
• Brother Innov-Is 10A
• Janome 5018
• Janome SMD 3000

Är det någon som har eller känner till någon av dessa modeller och kan ge mig råd om vilken jag kanske skulle bli lyckligast med? Jag lutar just nu lite extra åt Janome-modellerna, mest baserat på att det verkar vara så många här som tycker att det är bästa märket.

Den ytliga sidan hos mig är egentligen mest sugen på denna modell:
http://www.symaskinswebbshoppen.se/P...me,ProductName

Den är så himla snygg! Men jag har förstått att många här avråder från Singer. Men den är ju så himla snygg... ;-)
KPSL är inte uppkopplad   Svara med citat