Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-29, 21:45   #2
carlm carlm är inte uppkopplad

Citat:
Oppio skrev: Visa inlägg
Den har strulat den senaste tiden, lampan slockar till och från
Svårt att säga, men skulle kunna vara glapp i lampa eller lampströmbrytaren (om någon sådan finns). Provat en ny lampa?

Citat:
den drar av tråden stup i kvarten
Där gäller det vanliga tipsen, städa, byt nål, använd kvalitetstråd (ej för gammal och torr). Kontrollera trädningen och trä om.

Citat:
och den syr inte alltid stygnen som jag ställt in utan väljer på måfå.
Missar den stygn (hoppstygn) eller syr den ett annat korrekt mönster än du ställt? Är det hoppstygn så kan det ev avhälpas med att använda en stretchnål.

Men syr den ett korrekt mönster men det som inte är inställt så kontrollera i manualen så att alla rattar m.m. står rätt. Det är en mekanisk symaskin, så det kan inte vara något elektriskt fel som gör detta i alla fall.
Citat:
Men nu när jag skulle spola ny undertråd (man skjuter en liten pinne med spolen på åt sidan för att välja att den ska spola undertråd) så börjar den mitt i allt sy och det stannar av.
Pinnen har tre lägen vad jag förstår 1) syläge, 2) stoppläge och 3) spolningsläge. Var pinnen fortfarande kvar i spolningsläget när den började sy? Då skulle det kunna vara något elektriskt fel, eftersom huvudmotorn ska vara bortkopplad i det läget. Men hade den flyttat sig till syläget så är det något mekaniskt fel istället.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat