Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-21, 23:35   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Om man vill ha en symaskin med inbyggd övermatare men kvalité då rekommenderar jag en beg pfaff fram till 80-talet. De från 70-talet eller var det 60-talet började med övermatare och fram till ca slutet av 80-talet eller alldeles början av 90-talet var pfaff klassiskt hög kvalité, i synnerhet mekaniska maskinerna. (har problem med elektronisk maskin att motorn dummar sig och sedan lagt av, iaf modell tiptronic 1071 och jag var inte ensam om det)

tipmatic, synchromatic, varimatic tror jag de maskinerna heter om man ska leta upp beg. Observera dock att Husqvarna-pfaffarna idag också har snott modellnamnen från några av de gamla så man får vara säker på årtalet.
Pfaffs äldre maskiner från det tidspannet jag talar om ovan har lätt sätt att visa om huruvida det är mekaniskt eller elektroniskt.
slutar modellnamnet på -matic betyder det att det är mekaniskt och -tronic betyder det att det är elektroniskt.

Hobbymatic (frå 80-talet) som jag har är jättebra men den saknar övermatare så den är nog inte intressant för dig.

Annars är förstås en övermatare som man kan köpa separat godkänd också, jag har sytt med sådan (eftersom jag inte längre har nån maskin med inbyggd sådan) och har inte haft problem. Har snott övermataren från Brother-maskinen och syr med den på andra maskiner. Det man ska tänka på att tänderna som ska mata tyget (vänd på övermataren så ser du tänderna) ska matcha tänderna på symaskinen. Om de hamnar utanför dvs är för smal eller för bred så får man se till att köpa en med rätt storlek. Äldre symaskiner tenderar att ha smala matartänder dvs sitter smalt ihop mellan nålen. Modernare symaskiner tenderar att ha väldigt brett isär*. Man får tänka på det.

* Skälet att de är brett isär är för att kunna sy dekorsömmar som är bredare vilket kan vara roligt, men inte ofta man använder det. Nackdelen är tyvärr fler. Man får sämre matning om man syr med smal sömsmån eller alldeles ut på kanten. Och så större risk för tyget att tuggas ner genom det större hålet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat