Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-17, 23:46   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Tyger som skiftar i färg genom att det är en färg i inslaget och annan i varpen vill jag bestämt ha för mig finns redan i början av sextonhundratalet. Vet inte om det är modernt under din period, dock.

Bustle heter turnyr på svenska.

Kolla på porträtt och modeteckningar från perioden, då ser du vilka färger och färgkombinationer som är vanliga.

Helt utan varken ärmar eller axelband tror jag inte du hittar så mycket från perioden du valt, men däremot förekommer det att man har ärmar som snarare sitter brevid livet än infällda i ett ärmhål. Det kanske kan vara ett alternativ om du vill visa axlarna?
Tio år för tidigt, men det är su du ser hur jag menar: http://marquise.de/en/1800/arte/a1865_2.shtml
Stadgan i klänningslivet får du genom kraftigt tyg, samt att livet avlastas av korsetten. Axelband underlättar, självklart, men det går ändå, som du ser.

Lite genrellt tips när man pysslar med historiska grejer är att bestämma ganska tidigt om man är ute efter att sy någonting som faktiskt ska passa in i en viss period eller om man bara vill sy en snygg dräkt inspirerad av perioden.
Är det det tidigare man är ute efter brukar det blir bäst om man utgår ifrån källorna och bestämmer vad man vill göra utifrån det an hittar där, istället för att bestämma sig först och sen leta belägg för det. Är det däremot bara en "fin klänning" man är ute efter är det såklart fritt fram att göra hur man vill.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat