Hej!
Jag fotar en hel del och jag kan säga att slutresultatet beror både på förutsättningarna vid bildtillfället och det ev redigeringsprogram du har. Jag har en ganska bra kamera, Canon 300d, som det går att ställa in på en hel del sätt för att få bästa möjliga bild (vitbalans, slutartider,bländare osv).
Mitt hetaste tips är att INTE använda den inbyggda blixten på kameran utan att antingen belysa objektet bra eller att ha en extern blixt (gäller ju för de kameror som det funkar på). Den inbyggda blixten ger ofta jättefula slagskuggor på bilden och färger osv blir helt konstiga.
Sedan kan man ju fota i olika bildformat, jpg eller RAW, och då har man också olika möjligheter till förbättring/förändring i redigeringsprogrammet.
När man fotar med RAW kan man vrida på exponeringen hur mkt som helt när man redigerar, med jpg (den vanligaste) så kan man inte ändra det så mycket. Sen finns ju tusen olika saker man kan göra i programmen. Det är jättesvårt att berätta om allt man kan göra eftersomd det handlar om kombinationer av tusentals olika funktioner.
Jag använder photoshop CS.
Jag finns också på fotosidan.se under nicket _mono_ om ni vill se bilder.
|