Jag begränsade mig inte till pfaff, men bernina är bra maskiner.

Generellt är maskiner från 50-talet av högre kvalité än maskiner av dagen även om det självklart finns sämre varianter. Grejer byggdes för att hålla, nu vill de pumpa ut med nya saker hela tiden och man ska byta ofta.
Husqvarna, Pfaff, Singer, Bernina, Elna, mfl från 50-talet = bra bra. Sedan börjar det gå utför, frågan om när det gå utför är olika för olika märken men generellt är Bernina den som håller/hållt längst ut med jämn kvalité. Vad jag förstått. Har inte riktigt fått chansen att sy på berninor. Bara på en Bernette men den var verkligen dålig den. Men det är ju givet att budgetlinjen är sämre, i synnerhet nu för tiden.

(att jämföra med min pfaff hobbymatic från 80-talet som är av samma kvalité och tillverkades i samma fabrik men med färre sömmar och utan övermatare)
Singer gick utför "först" sedan Husqvarna, sedan pfaff (tidig 90-tal) sedan Bernina. Har inte koll på Elna.
Många hävdar att Husqvarna 2000-maskiner från 60-70talet är jättebra. Det håller jag med om, men problemet är att de har plastdelar som går sönder. Jag hade sönder en när jag skulle provsy och jag har ändå syvana. Så ska det inte gå till. Men de har fördelen att ha två växlar....
Carl, jag har tyvärr ingen koll på motorn i min 332. Säkert en alldeles vanlig en... Men maskineriet går som smör så det är knappt någon friktion när man ska börja sy. (jag menar man kan putta på hjulet med lillfingret och kan sy på så sätt) I jämförelse är dagens plastmaskiner supertröga med jättehög friktion.
Som sagt jag vet att jag tjatar om gamla maskiner, men när som jag, har sytt och kan jämföra då är det verkligen milsvid skillnad. Och de säljs för billigt på begmarknaden om man tänker på hur välbyggda de är. De borde kosta minst 5 tusen och uppåt. Men det är till fördel för oss syglada med dålig ekonomi!
Det en del människor tycker är kasst med gamla maskiner är att kanske de har försökt sy på en maskin som inte fått service på 50 år och kanske inte ens fått städning det senaste 10 åren och inte heller bytts nål på.. Då är det inte konstigt de gnäller lite. Lägg till lite felträdning också samt handrullade spolar och då är du hemma med erfarenheten "gamla maskiner är dåliga".