Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-25, 15:27   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Om man köper beg symaskin, som man köpt från symaskinsreparatör med garant och service inkl (OBS VIKTIGT!!!!) och man förstås testsyr noga är nog bättre val än att köpa nytt. För då kan man få mer symaskin för pengarna.

Men jag skulle nog i så fall köpa lite äldre maskin då för om man ser en alldeles ny symaskin på begmarknaden så kan man undra varför man givit upp den, är det en problemmaskin? Men testsy är viktigast och får man garanti så kan man ju gå tillbaka vid problem.

Som exempel har jag pfaff 332 från 50-talet, en maskin som kostade ett antal månadslöner då, dvs toppmaskin då och den kostar runt 1000-2000 idag (egentligen skamfullt underpris!) och då kan man få en maskin som är jättebra och håller 50 år till.

Men nackdelen med såpass gamla symaskiner är trots att de är väldigt bra och syr superfina sömmar och tenderar inte är lika kräsna vad gäller sytråd och färsk synål är om man vill ha moderna finesser så finns det oftast inte... Viserligen har min pfaff trådpåträdare(!) men om man vill ha fancy avancerade grejer som nålläge upp, 1steg knapphål, tusen sömmar, så kanske är det inte så bra. Men jag skulle ändå välja att köpa en gammal arbetshäst och sedan välja en overlock till så har man en oslagbar kombination som är lite närmare industri än en plast alltiettmaskin som gör allt men är superkräsen och kostar pengar att reparera när den dukar under.

Men ja som sagt, vad vill man göra... smakfråga.. testsy är det allra bästa!

Det bästa är ju att inte stirra blind på alla dekorsömmar, för handen på hjärtat, kommer man seriöst använda dem ofta? Och inte bara 1% av sömnaden om ens det, utöver när man leker med maskinen?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat