Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-13, 09:26   #2
bila bila är inte uppkopplad

Hur mycket pengar vill du lägga på en overlock. Du kan få en brother från england för under 3000 kr, dyrare i Sverige. Vill du köpa Babylockens värsting så för du betala drygt 20 000 har i Sverige. Den då får du en maskin som kan allt både sy cover och overlock och kombinera dom båda.
Brother 3034D är en bra och prisvärd maskin som passar bra som nybörjarmaskin. Det är många som har den på sysidan.

Har du råd så satsa på en Babylock så kostar dom från drygt 11 000. Babylockarna brukar räknas som overlockarnas Rolls-Royce. Har bland annat luftträdning och ställer in trådspänningen automatisk.

Att ställa in trådspänningen på en vanlig overlock är inte så svårt. Men du har 4 trådar att hålla reda på. Enklast gör du det genom att trä maskinen med olika färger på tråden. Följ gärna träscemanas färger.

Att trä en overlock manuellt innebär att du måste trä 4 trådar i olika banor.

Jag har haft en brother 3034D som gav mig mersmak och blev utbytt mot en babylock evolution.
Brother var jättetrevlig, sydde perfekt. Var en snäll och trevlig maskin som bara gick, det enda den krävde var att den var rätt trädd.

Babylocken är en helt underbar maskin som jag blir mer och mer förälskad i för varje gång jag syr på den.

Sedan finns det ju många andra märken också. Gå runt och kolla och se vad du trivs med. Kanske bör du undvika Husklockarna särskilt dom billigare modellerna, kvaliteten är tyvärr lite si och så.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat