Citat:
Gragas skrev:
Jag sitter och tittar på forumet för att få lite tips om att sy i plast. Tänkte sy duschmössor av ett duschdraperi (från IKEA, inte bästa kvalitèn) Sydde med smal nål fast ett resårband, men nålen gick av då jag ju måste sträcka ut resårbandet och det blir för tjockt. Tänkte nu inhandla skinnålar. Kan det vara något tro?
|
Skinnålar har skärande spets och är alltså bland det sämsta man kan ha om man vill undvika att materialet försvagas i sömmarna. Till riktigt skinn, som är rätt segt, är det ibland nödvändigt, men till fuskskinn, lack, vaxduk och andra plastbehandlade material är det bättre med en vass vanlig spets.
Microtex är en bra nål till täta material och den finns i många grovlekar.
Det låter konstigt att det skulle bli för tjockt att sy i ett par lager duchdraperi och en uttänjd resår, jag skulle snarare tippa på att du har råkat dra lite i nålen (det kan vara lätt hänt när man töjer resåren, man får ju "följa med" i maskinens matning medan man töjer och det krävs lite övning för att få till det ibland) och att den därför gått i någonstans och då gått av.