Jag brukar få bäst resultat i konstskinn med en tunn vass nål, typ microtex 70 eller något i den stilen. Men jag syr mest i gansla smidigt konstskinn. I grövre och hårdare konstskinn funkar nog en grov microtex bra. Riktiga lädernålar skulle jag undvika om det går, dom skär sönder fibrerna i tyget och försvagar materialet vid sömmen (som en perforering) så dom skulle jag bara ta till i nödfall.
Jag instämmer med tidiagre talare.
1.Börja med att damma ur maskinen. Sätt tillbaka stygnplåt, och ställ tillbaka alla reglage i sina normallägen.
2.Trä om noga med en bra tråd. (Är du osäker så testa med lite olika du har hemma.) Dålig tråd kan ge dom besvären du beskriver.
3.Trä om även undertråden noga, helst med samma tråd.
4.Kontrollera att maskinen syr som den ska i ett vanligt tyg, till exempel lakansväv, testa gärna med lite olika antar lager och se efter att det inte blir för stor skillnad. Binder den inte i vanligt tyg heller, eller om sömmen blir ful så hoppa vidare till nästa punkt.
När du har en bra söm i vanligt tyg, testa i ditt konstläder igen.
5.Byt nål. Du kan bli tvungen att testa lite olika innan du hittar en som är perfekt för materialet. En skadad nål eller fel nål kan mycket väl göra att övertråden inte binder om undertråden.(Spontant skulle jag säga att det troligen är nålen som är problemet)
Om det, efter att du gjort samtliga saker ovan fortfatrande inte funkar så lämna in maskinen för en översyn. Det kan vara att den hamnat ur synk. Det är något som normalt inte kräver några reservdelar och bör gå på en vanlig servicekostnad, då får du dessutom maskinen genomgången.
Vissa typer av konstläder behöver ingen glidplatta, teflonfot, rullfot eller något sånt alls. Andra behöver det. Det får man testa sig fram till, helt enkelt. Ett bra nödknep är att sy tvärs igenom en remsa rivbart mellanlägg, så att pressarfoten eller stygnplåten (eller bägge, beroende på söm) glider mot det istället. När sömmen är klar river man bort det. Det finns en massa andra såna knep, sök lite på tips för att sy i lacktyg så hittar du nog en del. Problemet med glidet är ännu värre för lack, nämligen och jag vet att det skrivits en hel del.
|