Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-12, 16:21   #2
bila bila är inte uppkopplad

Stretch tyger är stickade tyger med tjocka trådar till skillnad från vävda tyger som brukar ha tunna trådar. Stretch nålen har en rundad spets som gör att du inte sticker sönder trådarna i tyget. Sticker du sönder trådarna i ett stretchtyg så blir ett hål som blir större och större med tiden. Vävda tyger gör det inget om nålen skulle ta sönder en tråd i tyget, tyget håller ihop och tar ingen skada.

Innan jag hade hade en maskin som klarade av stretchsöm sydde jag med sicksack. Först en smal söm och så sicksackade jag utan för med en bred sicksack som. Hur man ska sy får man prova sig fram för olika stretchtyger fodrar olika inställningar. Dom flesta symaskiner brukar också ha en fuskoverlock och så elastisk raksöm. Men riktigt bra stretchiga sömmar är svårt att få med en vanlig symaskin.

Ska man få det riktigt bra behöver man en overlocksymaskin. Det är svårt med en vanlig symaskin. Tänker du fortsatta att sy en massa i trikå som rekommenderar jag att du skaffar dig en overlock.

Tvillignål använder man när man fållar och vill ha en fuskcoversöm.
Man änvänder en bred tvillignål ca 4 millimeter (stretch nål till trikå) två övertrådar och en undertråd. Den blir lite stretchig.
Vill man ha riktig coversöm så fodras det en maskin till.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat