Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-01, 21:12   #1
tillis tillis är inte uppkopplad

Lätthanterlig och tålig symaskin till svärmor

Hej alla!

Min svärmors gamla symaskin kom hem från reparatören idag och gick inte att laga. Jag tror att den är en Singer (i alla fall ett tyskt märke, men det finns ju ett antal sådana när det gäller symaskiner) och från 60-talet troligtvis. Så nu behöver hon en ny.

Det är lite för många år sen jag läste på ordentligt inför att jag köpte min symaskin (en begagnad husqvarna 2000 fastnade jag för tillslut), så därför ber jag om er hjälp.

Hon behöver en lättförståelig symaskin utan en massa onödigt lull-lull men som ändå är rejäl och tål att sy genom några lager tjockare tyg. Hon har fyllt 70 och har inte jättelätt alltid att lära sig nya grejer och lever dessutom efter deviserna "ju dyrare desto bättre" och "tyskt är bra"... Att tyskt är bra är väl inte helt fel i symaskinssammanhang, men ju dyrare desto bättre känns bara dumt i det här sammanhanget, då riskerar hon att få en maskin med hundra finesser som hon blandar ihop och aldrig lär sig.

Självklart behöver hon provsy en del maskiner och hitta vad hon trivs med, men jag har varit med om ett antal tillfällen när hon lyckats övertyga försäljare om att hon behöver något mycket dyrare och bättre än vad hon egentligen behöver... Och försäljarna nappar ju! Så jag tänkte göra lite reserach för att hjälpa till lite tänkte jag.

Någon som har några tips på vilka märken eller modellserier jag borde börja titta på?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat