Intressant det där om liggande vs stående!
Jag föredrar stående framför liggande.. Dels för att jag är lat och vill bara kunna sätta dit en trådrulle på en pinne istället än att försiktigt trä på liggande pinne för att sedan sätta på plastcirkel.. (ironiskt att min pfaff hobbymatic som var en billigare men fortfarande samma fabrik och kvalité, har stående medan de dyrare på den tiden hade liggande... hehe)
Och jag har också märkt att trådspänningen varierar hej vilt beroende på hur trådrullen är positionerad.
Jag stör mig på det på min brothermaskin och tyvärr kan man inte göra om den till stående som man kan göra på vissa maskiner.
Varför blir det smutsigare med liggande? Det är jag mycket nyfiken över.
En sak som är olika är att när spolen står så har den viss friktion när rullen snurrar. Men det är åtminstone jämn friktion.
När den ligger så är det mindre friktion - när det är optimalt. Men ofta så fastnar tråden någonstans, t.ex. mellan plastcirkel o trådrullen... eller så fastnar tråden lite lätt varje gång det hasplas upp.
Om man vill ha fördelen med att haspla upp tråd är det ju bättre att ha som på industrisymaskiner, riktigt trådställ med ledare. Funderar nästan på att använda det konstant till brothermaskinen. Men då får jag fixa till min trådställ jag fick av SMD, den är värdelös för pinnen som skall vara i mitten vägrar gå in i hålet. haha.
|