Det är en kombimaskin. Vilket innebär att du måste bygga om den när du ska växla mellan coversömmar och overlock. Det innebär att du måste flytta på nålar, stänga av kniven, byta sybord och ändra en del grejor i maskinen samt trå om maskinen.
Det är lite pyssel att ändra. En del kan vara ganska svåra att ställa in och få snygga coversömmar.
Ett annat alternativ är att köpa två maskiner. En overlock och en cover. Priset brukar vara ungefär det samma om du köper en eller två maskiner.
Jag har själv en Babylock evolution (combimaskin), och jag trivs jättebra med den. Men jag är sådan som gillar att skruva.
Som nybörjarmaskin är kanske en kombimaskin att rekommendera, det är ganska mycket pyssel.
Dom flesta börja med en overlock och köper senare en covermaskin.
Att sy dekorsömmar med cover får man ta i beräkning att hålet mellan maskin och nålarna är inte stort, så man får inte in så stora stycken där.
Det går bra att fålla med en vanlig maskin med tvillingsnål och en del nöjer sig med det.
En jättebra nybörjarmaskin (overlock) är Brother 3034 D eller 4234D.
När du tittar på overlockar så kolla hur dom är att trä.
Babylocken är enklast med luftträdning. Dyra i inköp men toppenmaskiner.
Du ser mycket sällan någon babylock på beg-marknaden. Det är ingen maskin man blir ovälsignad på.
|