Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-16, 10:10   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad

Tack för tipset om matta under min OL! Jag har redan en skrivbordsmatta under, men jag ska testa med ngt mjukare mer dämpande.

Detta med matningen och att matartänderna sitter brett isär är nog ett av mina problem. Min Husqvarna är ju en broderimaskin så jag har funderat på om det är det som är en del av mitt problem. jag syr ofta stickningar i kanten och om hörn och då är det jättesvårt att få arbetet dit jag vill. Jag använder en sådan där "lyftgaffel" men om jag väljer att stanna med nålen nere i tyget får jag ofta problem när jag vänder arbetet också, det glider ur läge och nålen går av... händer oftast när jag syr i stretch. Matningen blir nästan obefintlig i kanter och tunna band matas ju inte bra.

Detta med hastigheter och pedaler osv har jag inte ens hunnit få ett hum om. Min maskin kan ställas in för att sy snabbare, men med tanke på mina andra problem så vore snabbare hastighet inte bra. Snabb = nålen går av och jag får rispor i spolhuset.

Idag funkar föresten min sömnad som det gick troll i häromdagen. Jag kör låångsamt, använder broderipressarfot och nästan obefintligt pressarfotstryck. Fortfarande olika längd på varje stygn, men jämnare och det blir godtagbart iallafall.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat