Ja man kan köpa en äldre mekanisk pfaff med IDF, som är tillverkad 90-talet eller tidigare. Då var det innan Husqvarna tog över och sänkte kvalitén. IDF kom till på 70-talet någon gång tror jag. PFAFF 1222.
IDF = dubbelmatare med övermatare.
I och med att HQ tagit över har de bytt förkortning till IDT.
Jag vet inte hur Brothers billigare maskiner är, men jag tycker att min Brother Innovis 1200 (som ju är dyrare än de billigaste) är usel på matning. I alla fall i början.. Alla sömmar krymps i början innan den kommer igång. Uselt när man ska sy dekorsömmar.
Ett problem med många moderna symaskiner är att deras presarfötter OCH matartänderna sitter FÖR brett isär, vilket kan göra matning sämre om man inte syr på mitten av tyget... Ännu sämre blir det om man syr med smal sömsmån, då kan det hamna utanför.
De har det sådär för att få plats med breda dekorsömmar, men handen på hjärtat, vem använder dekorsömmar mer än 1-5% av sömnaden? Precis... Äldre symaskiner har matare som sitter närmare nålen.
Men även på äldre symaskiner varierat det kraftigt vad gäller matning (och allt möjligt också) så det är alltid viktigt att provsy först.
Jag kan säga att mekaniska symaskiner tål häftig användning bättre än elektroniska. Och så är de billigare/lättare att
serva vid fel.
Man kan ju tänka sig, om det är något fel på en dator/elektronik så är det antingen på eller av... Så om något fel så blir det nej tack det funkar inte. Men på en mekanisk kan man använda även om det inte är helt perfekt.
Man kan sy fina knapphål även på mekaniska symaskiner.
Hur man ser om symaskinen är elektronisk:
Den har automatiskt nål upp och/eller ner.
Den har lysdioder (smålampor) på maskinen för att indikera val.. mfl.. Den har små touchknappar för att ställa in saker.
På en mekanisk så ställer man in sömmar medelst vred eller grova knappar som ger "motstånd" när man trycker.
Men även här finns det elektroniska som har såna här rejäla vred och/eller knappar, som t.ex. tidiga elektroniska pfaffar men då kan man upptäcka det genom lysdioder och nålläge upp/ner osv.
|