Citat:
bila skrev:
Hur mycket vill du satsa 2000 eller 70 000 kr? Vad tänker du sy?
Jag rekommendrar att du köper en maskin med enstegs knapphål, dom är lätta att sy och blir snygga.
Det är svårt att ge något råd på någon speciell maskin.
Kolla in brothers symaskiner.
|
Jag hade nog inte tänkt köpa ngn dyr ny maskin för jag är ju inte ute efter ngn broderimaskin egentligen. Vill å andra sidan inte köpa ny maskin och få samma problem igen.
Jag syr inte många sorters olika sömmar, dekor osv snarare mest raksöm och sicksack och tät sicksack (satängsöm) och knapphål. Vet inte hur många timmar per vecka det blir totalt i sytid på den, men jag brukar sitta vid mina maskiner varje kväll så det är ju inte så att maskinen står o dammar direkt.

Jag har en covermaskin och drömmen vore ju att kunna ha en vanlig symaskin med den sortens matning... men då måste man väl blicka på raksömsmaskiner? och jag gillar ju sicksack också och gentligen har jag en industrimaskin, bara det att den står bortglömd i ett annat rum och behöver olja och trefas.
Min symaskinsrep pekade på en begagnad pfaff sist jag var där. Han påpekade lite försiktigt att den bättre passade mina typ av sömnad. Vet ngn ngt om pfaff? Den som stod i affären var ganska dyr trots att den var begagnad, men de kanske är värda sitt pris?
Jag syr ofta i trikå och det är främst då när jag ska sy i dragkedja i ex två lager velour + dragkedjan som sömmen drar sig och blir ful. jag justerar allt som ska justeras, men det blir ändå ofta fel och om jag försöker hjälpa lite över tjocka sömmar så slår det ofta till nere i spolhuset eftersom maskinen är jättekänslig för minsta lilla som nålen kommer ur rätt läge. På vävda tyger är maskinen bättre men när jag syr i tjockare tyger många lager och jag ska flytta arbetet så blir det också lätt att jag får höra nålen raspa till i stygnplåten eller i spolhuset.
Jag kanske behöver gå kurs... i hur jag blir snäll mot symaskiner