Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-12, 16:17   #13
bila bila är inte uppkopplad

Om du vill testa och sy skulle jag inte rekommendera att börja att sy i trikå, det är alltid lite knepigt att få det snyggt, för trikå lever sitt eget liv.

Jag skulle rekommendera att du börjar att sy i stadigt bommullstyg på en vanlig symaskin. Börja med enkla ting. Och köp tyger som du har råd att misslyckas med. Det är genom misslyckande man lär sig.

Har du ingen och tänker köpa dig en, så undvik dom billigaste modellerna och håll dig till kända märken. Du får räkna med att betala minst drygt 2000 kr för en bra maskin. Köper du en bra maskin så är det stor risk att du fastnar i syträsket och tycker att det är roligt att sy. Det är inte alls roligt att sy om man har en dålig maskin som krånglar och inte vill som jag. Detta tar verkligen bort skaparglädjen.

Gå gärna runt och titta i lite symaskinsaffärer och provsy. Fastna för den som du trivs med bäst. Symaskiner är personliga och det är viktigt att personkemin passar. Ta god tid på dig. När du hittat den rätta så sov gärna minst en natt på beslutet, är du lika förtjust dagen efter och har du drömt om maskinen på natten. Då har du troligtvis hittat den rätta. Ni ska leva många år ihop och göra en massa kul saker.

Brother symaskiner ge mycket maskin för pengarna och är ganska lätta att sy på. Men det är svårt att ge något råd på en speciell maskin.

Fastnar du sedan i syträsket, utöka med en overlock.

Och kanske längre fram en covermaskin.

Skulle du inte fastna i syträsket, så behöver man ändå en symaskin som går att sy på (dom allra billigaste kan man knappt sy på) , för att sy ihop någon söm gått upp, sy upp byxor och fålla gardiner och sånt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat