Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-06, 20:59   #6
svirr svirr är inte uppkopplad

I de tröjor jag har som är så är sömmemn sydd "inuti" mudden. Tror det blir skönare att inte ha sömmen runt tummen. Jag har också funderat lite på hur man skulle göra.
Om hålet ska vara där sömmen man syr ihop mudden med, då tror jag man måste börja med att sy ihop mudden (för att få cirkel) mellan tumhålen. Och sen sy halva tumhålet från ena sidan, och andra halvan från andra sidan. Och sen för att få mudden cirkulär mellan tumhål och ärm. Går det att förstå hur jag menar?? Svårt att beskriva... Så att mudden blir som nedan(de lodräta strecken är sömmen för att få mudden cirkulär), men att parenteserna alltså blir sydda mot varandra, så att sömmen där hamnar inuti mudden.
|
|
|
( )
|
| <--här viks mudden
|
( )
|
|
|
Sen så har jag på en del sett att man sytt ett kantband och att sömmen mellan mudd och ärm är nära tumhålet, och att kantbandet går runt hålet och ligger omlott där det sys mot ärmen, då skyddas tummen också från skav av sömmen. Så att mudden ser ungefär som här nedanför.
____
_
( )
_X__
Får inte till det riktigt, alla mellanslag längst till vänster försvinner när jag sparar inlägget. Men tänk nåt extra mellanslag så att krumelurerna här ovanför hamnar rakt ovanför varandra.

Senast redigerad av svirr den 2012-02-06 klockan 21:02. Anledning: strecken hamnade helt galet...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat