Om man bara ska sy t-shirts så tycker jag att man ska köpa over- och coverlock och skippa vanliga symaskinen. för just när det gäller trikå är overlock oslagbar.
Men frågan om man ska göra annat också.
Ibland kan man hitta bra paketdeal och om man köper från England kan man ibland köpa båda overlock o vanlig symaskin för samma pris som en vanlig i Sverige.
Så om man huvudsakligen ska sy t-shirts men kanske lite annat också så tycker jag att man ska satsa på båda overlock och vanlig symaskin. Då kan man göra fållen på vanlig symaskin med tvillingnål.
Men om man bara ska sy t-shirts (i vanlig t-shirtmodell) och det ska se professionellt ut så får man köpa overlock och coverlock.
Det vanligaste är ju att man börjar med en vanlig symaskin sedan kompletterar med overlock, och slutligen med coverlock.
Men frågan är om man blir avskräckt när man ser hur fult eller "hemmasytt" det blir när man syr på "fejkoverlock" på symaskinen.
Det är några saker som gör att overlock är bättre för trikå.
* Trikå är känslig för att maskinen gör att det tyget sträcks ut under sömnad och i värsta fall blir det stumt i utsträckt läge. Det beror på att vanlig symaskin med fejkoverlock går fram och bakåt så mycket på samma ställe och för varje rörelse sträcks tyget ut. På en overlock så är det bara 1 nedslag och fram, 1 nedslag, precis som med raksöm men med 3-4 tråd finurligt ihopstickat så blir det elastiskt. (därför man inte kan sy raksöm på trikå - det spricker när man ska ta på sig plagget!)
* Två av varandra oberoende matare som man kan ställa in så den sträcker ut tyget eller drar ihop tyget. Då kan man anpassa ännu mer ev problem med att tyget sträcks ut.
Visst kan man parera med att lätta på pressarfottryck på vanlig symaskin och också försöka använda så enkel söm som möjligt som inte går fram och tillbaka, t.ex. svag sicksack eller en söm som ser ut som en mycket smal blixt (inte vanlig).
Fejkoverlock kan fungera om tyget är mycket bra på att "dra ihop sig" igen men inte alla trikå är bra på det. Om tyget är väldigt sladdrigt så är det också högre risk att det sträcks ut. Mycket stabila tjocka tyger brukar ha mindre problem men då är det mindre viktigt med elastiskt söm, så lite motsägande.
Självklart är det alltid någon som inte håller med mig men det är i alla fall min erfarenhet... Jag har inte haft overlock tills för några år sedan och jag kan säga att det är milsvid skillnad...
|