Inte heller kostar service mer om jag valt att beställa maskinen från England.
Om det är så att en del av företagets intäkt kommer från försäljning av nya maskiner kanske deras intäkter sjunker om du köper i England och för att få det att gå runt kommer de att ta ut ett högre pris. Kanske inte enbart av dig som köpt utomlands men av alla. Eller så lägger de ner och du får skicka din maskin till England?
Desto fler som köper "billigt", desto fortare går den här processen som väl redan är igång.
Leverantörer som Janome försöker säkert prisdifferentiera också, precis som bilföretag, kameraföretag, båtmotorleverantörer m fl.
Det är inget fel i att vägra köpa dyrt.
Vad jag vänder mig mot i den här nu 120 långa tråden är den onyanserade synen att det är en rättighet att köpa var man vill och att fabrikanten och distributören inte ska kunna skapa sina regler. Som ni har upptäckt så finns inte den rättigheten. Om de vill konkurrera med återförsäljarnät har de den möjligheten. Vill de sätta olika priser i olika länder har de den rättigheten och vi har möjligheten att välja varor och leverantörer inom det givna utbudet. Ingen EU-regel finns som ger oss möjlighet att tvinga dem till det ni vill, att de inte skulle få avtala med en återförsäljare att den inte ska sälja utanför ett distributionsområde.
Jag har inget problem med att ni sätter upp Janome på en svart lista.
Själv köpte jag Pfaff senast, i Sverige. Det var inte billigare i England så för min del var det inte så svårt.