Tycker att ni är lite onyanserade nu. Om en leverantör vill bygga distributionsnät i olika länder så är det faktiskt något som är tillåtet och då ingår faktiskt att man kan avtala om distributionsområden. Ni vet säkert att det är så att man kan köpa billigt på nätet, från andra länder osv. Förutom översättning av instruktioner mm finns det många kostnader som man kan vilja styra till en målgrupp som orsakar den. Nu är symaskiner en vara som behöver service, komponenter ofta över en lång förväntad livslängd. Vad ska vår service kosta? Reservdelar, tillbehör som vi vill köpa allteftersom och inte betala frakt för? Företag försöker hitta en prismix där investeringsvaran ger distributören så mycket att den kan ge service till rimliga priser. Så, om ni inte tänker skicka er symaskin på service i England eller betala ordentligt för servicen här hemma så kanske det inte går att köpa till lägsta pris i utländsk kanal heller. Visst är det lätt att tänka sig att köpa billigast möjligt men vad får det kosta att serva din Janome? En annan utveckling, som redan skett i andra brancher, är att man gör varor som går utan service och sedan får du köpa nytt och där tillbehören kostar skjortan. Skrivarbläck t ex? Eller att "den där finns inga reservdelar till, den är mer än 2 år gammal". Det här med geografisk distributionsstyrning finns i många andra liknande områden med investeringsvaror. Är det så mycket billigare totalt och på lång sikt?
|