Det första jag tycker du ska tänka på är om du ska en eller två maskiner (behöver inte bli dyrare). Om du syr mycket så kan det vara frustrerande att behöva vänta på brodermaskinen och då är det bättre med två maskiner, en vanlig och en ren brodermaskin. Om du inte syr jätte mycket så är en kominerad maskin bra.
Om du vill ha en Pfaff (jag älskar själv Pfaff) så har jag för mig att deras billigaste sy/brodyrmaskin ligger på 17 000 något, men det har du säkert mer koll på. För det priset kan du få en bra vanlig maskin från t e x Pfaff, samt Janome 300E som är en ren brodyrmaskin. Det ären bra brodyrmaskin till ett vettigt pris ca 11 000 kr (går att få billigare på mässor m m)
När det gäller att göra egna broderier så är det mer vilket dataprogram du köper till som avgör hur mycket du kan göra än själva maskinen. Antingen så köper man de program som hör till maskinen, vilket brukar vara väldigt dyrt, över 10 000 kr. Eller så köper man Embird, ett fristående program, som kostar en bråkdel men som klarar av exakt samma sak. Priset beror lite på vilka delar du väljer att köpa men om du köper alla delar (inga alfabeten) så ligger det på halva summan, ca 5 000 kr.
Ja det var mina funderingar hoppas det kan vara till någon hjälp. Fråga på om du vill veta mer.
|