Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-08, 20:42   #9
oliva oliva är inte uppkopplad

Väldigt rolig diskussion tycker jag för jag har själv funderat över begreppen utan att ha kommit på något bra svar.

Jag sydde en del hundjackor, och ägaren (en amerikan) till hunden var nöjd och när folk på gatan frågade vart han köpt dem så sa han att de var "tailor made", dvs skäddarsydda. Det var inget direkt skräddarsytt över dem, men de satt ju perfekt på hunden då jag själv ritat mönster och sytt dem.

Jag sydde i samma veva en fodrad barnklänning helt för hand eftersom jag inte hade symaskin, och jag skulle inte vilja kalla den "handsydd" heller. För mig är handsömnad bara ett moment av många som ingår när jag färdigställer ett plagg. Det finns liksom inget vits med att säga handsytt då jag hellre hade sytt vissa moment på maskin, då det hade blivit ett bättre resultat.

Själv tycker jag engelskans term "hand made" är bra för att visa på att något är gjort av en hantverkskunnig person, och inte på fabrik. Svenskans hemsytt får mig att tänka på "home made" vilket man använder för att beskriva att man bakat bullarna hemma.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat