Hej Gunnel!
Tack för Dina värmande ord

!
Fördelen om man använder fryspapper till applikationer är att man slipper de råa kanterna. Det kan man även undvika om man t ex vändsyr applikationerna...hur jag gör beror på situationen...till vad det skall användas...om det skall tvättas mycket (tycker då vliesofixapplikationerna blir fula i kanterna),... vilken känsla jag vill få fram etc.
För mig har det fungerat bra att lägga ut på webshoten...men jag har betalt till en tjänst så att jag kan ha många album. Jag visar dock bara pyttelite av vad jag gör...nästan inga av mina illustrationer eftersom jag varit med om stöld flera gånger och det är tufft särskilt då man skall livnära sig på det.
Det är också orsaken till att jag inte visar mina färdiga quiltprojekt där...bara några närbilder ...men inte så man ser hela projektet...vill inte att det skall bli som jag råkat ut för med mina illustrationer.
Förr delade jag alltid med mig av alla mina illustrationer och projekt (försöker fortfarande bjuda på mig själv i olika forum)...har alltid tyckt att det är kul att hjälpa andra

kruxet är nu när jag försöker livnära mig på min konst...då kan jag inte fortsätta att ge bort allt...den ekvationen går liksom inte ihop

... Vill jag kunna sälja eller ha ett mönster på mina kurser kan jag då inte heller låta folk plagiera mina grejer och utge sig för att själva designat det .... för mig blir det då svårt att hävda att jag själv är upphovskvinna till det. ...Det känns tufft att hålla i sina grejer när man är van vid att dela med sig dem..men det är också urtufft att försöka livnära sig på konsten... Många är vana vid att allt är gratis, men tänker inte på den enorma tidsinsatsen och även den ekonomiska insatsen det är att utveckla syprojekt och maskinbrodyrer...många tar och ger bort (många för att bara vara snälla...men tänker inte på den som designat)...usch, nu blev det moralpredikan..förlåt...inte alls det jag hade tänkt mig...ville bara berätta varför jag inte har så mycket quiltprojekt på min webshot...det kommer dock mer i framtiden. Inom förhoppningsvi snar framtid kommer jag ha mönster både till salu men även ha gratisprojekt där...håller på att designa en nallequilt som jag kommer ha som BOM på min hemsida...så alla kan ladda hem gratis mönster var månad

...men före det kommer jag nog släppa ett julprojekt...om jag hinner.
Just nu håller jag mina kurser i Lund, men kommer nästa termin även hålla i Malmö..ev i Danmark (har fått förfrågan från 3 quiltbutiker) och Stockholmstrakten...ja, där tjejer samlas och vill ha kurs och om jag hinner stoppa in det i min planering

.
Jag gör samma projekt i olika utförande...till dem som vill sy för hand, på vanlig maskin och till dem som har brodyrmaskin....i gruppen som jag har nu så finns både de med "vanlig" maskin och brodyrmaskin.
Trots jag älskar min symaskin så har jag behov av att sitta och brodera och quilta för hand...håller nu på att brodera en ängel som ritade förra året i olika projekt..broderar den för hand, men har också stygnsatt den...allt för att det skall passa alla.
Nu skall jag återgå till syrummet...pendlar fortfarande mellan sängen (är fulltankad med febernedsättande och borde eg stanna där) och syrummet..men känner mig aningen bättre idag ...det är nog tygerna och trådarna som muntrar upp

...tänk så torftigt de har...de som inte hamnat i syträsket
krama och febriga quiltkramar
Linnéa