Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-27, 09:29   #1
Nekomy Nekomy är inte uppkopplad

Varför så svårt att hitta?

Hej, jag har en liten fråga som kanske inte riktigt hör hemma här men jag tycker ändå att det kanske är värt att ta upp detta.

Jag har börjat sy för ett litet tag sedan efter det att jag fick ärva en symaskin av min farmor, jag började göra några enkla saker så som kuddar, dukar och gardiner. Men jag ville sy en kul pyjamas och gick ut på Internet för att leta beskrivningar men blev lite förvånad att det fanns så få som var gratis och än mer förvånad över att det var ganska höga priser.

Att jag tycker det skall finnas gratis beror på att så många har detta som hobby och det denon århundranden inte vart någon copyrightad hemlighet hur man syr ett par byxor och de ritningar och beskrivningar som finns borde basera sig på standard modeller som inte upptas av copyrightlagarna och där med fria att sprida.

Min fråga är varför det är så få som lämnar ut ritningar och beskrivningar på de saker som de har gjort och varför ritningar som säljs ofta är så dyra då de baserar sig på gamla klassiska ritningar som företagen som säljer dessa inte själv har gjort eller designat.

P.S Ursäkta stavningen och att jag låter lite bitter så här i mitt första inlägg.
Nekomy är inte uppkopplad   Svara med citat