Lillith, håller helt med dig om moderna symaskiner!
Grova friarmar oftast pga drop in spole. (haha, varför ens ha friarm då!) Grova pressarfötter, matartänder som sitter för brett isär... för stor nålhål..
Säljare brukar propagera för att den och den symaskin kan sy jättebreda sömmar!!
Men för oss som vill ha precision ska man undvika sådana maskiner som pesten. För då får sömsmånen helt enkelt inte plats för matartänderna hamnar utanför (mer eller mindre) och foten är för stor, hålet är för stor och tyget dras ner....
Nej, återgå till det gamla, äldre symaskiner (20-30+ år gammal med vissa undantag)
Allra bäst är om man kan hitta symaskin med stygnplåt för raksöm endast och ganska/mycket tätt placerade matartänder. Som är tät nog för att kunna ha 1/4" fot (6 mm) utan att matningen försakas.
Kanske fel svar till trådstarten men för de som vill sy finlir ska man provsy just det när man köper symaskiner..... Provsy inte mitt på tyget som de flesta gör.

Provsy 5 mm bred krage, provsy snäva vändningar med minimal sömsmån, i flera olika material...
Det är här när man syr finlir som man verkligen kan se vilka symaskiner som är bra och som är usla!
Då förstår man vikten av att ha bra verktyg.. Det beror inte bara på en själv om det går hopplöst till. För mig är det superviktigt att ha bra verktyg, och det kombinerat med ens vana blir bra.
Jag efter att ha sytt dockkläder (bara dockkläder) i några år tyckte det blev "barnleken" att sy människokläder.

(fast det är andra problem istället, för mycket tyg överallt,hehe)