Citat:
Carina59 skrev:
Till min janome har jag en liten mindre pressarfot , samt minskar ner stygnlängden, sen får man sy sakta då. På tildadockor och små andra figurer tycker jag att det fungerar bra.
|
Jag har surfat efter en mindre pressarfot men hittar inte någon som är mindre än de jag har... men jag ska testa med en annan än den jag använt förut och leta lite mer efter en mindre. Det finns kanske en adapter som gör att jag kan använda en av något annat märke. Tack för tipset
Citat:
Lillith skrev:
Det vill till att maskinen har hyfsad matning också. På min gamla husqvarna (6570) kan jag utan större problem fålla dockkläder med en 2mm fåll i en halsrigning stor som en röd femtioöring utan att tråckla, men på min "nya" (den är väl en fem år eller nåt nu, en Platinum 950E) är det stört omöjligt att få fållen att hålla sig vikt och svänga jämnt. Det är liksom inte tillräckligt "nyp" i maskinen. Ökar man pressarfotstrycket töjer den tyget men håller inte saker och ting på plats bättre för det.
|
Jag tror att min maskin är bra på matning. Symmetrisk placering av matartänderna.. men jag är inte så orienterad ju... har bara sytt på min gamla Bernina 1030 de senaste 20 åren.
Citat:
Lillith skrev:
Det kan tilläggas att till min gamla maskin använder jag en pytteliten fot som jag tror egentligen är till för bisensöm när jag syr såna där små pillerijobb. Sätter jag den foten på min nya maskin så hamnar den helt och hållet innanför matartänderna och går alltså inte att använda alls.
|
Hm, intressant. Jag ska surfa och se om jag kan hitta din pressarfot så jag kan se hur den ser ut och kansek hitta motsvarande.
Citat:
Lillith skrev:
Jag hatar dom stora klumpiga fötterna det är på moderna maskiner och dom monstergrova friarmarna. Och asymetriska pressarfötter och asymetriskt placerade matartänder... Hur tänker dom? Det är ju som att ro en båt med två olika tunga åror. Finns det NÅGON som lyckats lära sig sy fina småsaker på såna maskiner skulle jag gladerligen betala för en kurs hos dom. Ingen symaskinsförsäljare jag prata med har kunnat komma i närheten...
|
Har surfat lite på det och tror väl att min maskin är en bra en som inte är för klumpig egentligen... eller? Jag tänker nog ta en svång förbi någon symaskinsbutik och kolla in utbudet så jag får lite referenspunkter. Vore trevligt att finna att min maskin är bra och att det borde gå att sy smått på den om jag bara får in den rätta snitsen.
Citat:
Lillith skrev:
Eh... förlåt för lång utlägg och allt gnäll... Var inte meningen att kapa tråden.
Mitt svar till TS är alltså ungeffär att det går med vissa vanliga maskiner. Men det krävs lite övning även, på jättebra maskiner. Sakta och noga är det som gäller. Och att se till att ha rätt instälningar på pressarfotstryck och sånt, såklart.
|
Nähädå - inget förlåt!

Det är ju bla för åsikterna man skriver på ett forum. Jag är jätteglad och tacksam över varenda bokstav
Citat:
Delfintua skrev:
Prova med spraylim på smörpapper som du sen river bort.
|
Har klurat på hur du menar... att tillfälligt stabilisera tygerna med medan man syr ihop... eller för att s.a.s. tejpa ihop dem instället för att nåla eller tråckla?