Ämne: Sy byxben
Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-09, 15:23   #2
Renvaktar Renvaktar är inte uppkopplad

Hej

Innerbensömmen ska vara något kortare på bakstycket. Hur mycket beror på vilket tyg men 1,5-2 cm brukar vara lagom. Upp till knät är sömmen lika lång. Från knä och upp till gren sträcker man baksömmen en aning så det stämmer med fram. Kontrollera gärna så att spetsen på grenen fram och bak hamnar mitt för varandra. Lätt hänt grenpunkten fram hamnar för långt ut på sömsmånen av bakstycket. Syr man i ylle kan man stryka baksömmen och töja ut tyget på de viset. Har man för breda sömsmåner kan det vara svårare att få tyget sträckt tillräckligt. Max 2cm men helst bara 1cm har jag fått lära mig i skrädderiskolan. Om man är osäker på storlek när man klipper ut så lägger man till i sidsömmen och inte innerbensömmen.

Att du får veck på framstycket på sidsömmen kan bero på att du har för lång sträcka på sidsömmen (ska vara exakt lika som bakstyckets sidsöm) eller aningen fel form på mönstret (för passa dig även om måtten stämmer) just där det veckar sig. Mönstret kanske är för rund i sidsöm jämfört med dina ben eller för rak. Svårt ge tips när man inte vet mer exakt hur felet ser ut.
Renvaktar är inte uppkopplad   Svara med citat