Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-11, 07:34   #1
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej!
Ja, jag kan CrossStitchXpress ganska bra.
Programmet listar för det mesta automatiskt ut vilken färg som är bakgrundsfärg. När man stegar igenom processen får man frågan om bakgrundsfärgen ska stygnsättas eller inte (default är att den inte ska stygnsättas). Det går även att välja en annan av färgerna som bakgrund som man inte vill stygnsätta. Här gäller det alltså att inte ha samma färg någonstans i bilden som ska stygnsättas som bakgrundsfärgen. Bilden måste alltså förberedas så att om du vill ha vit färg inuti bilden, så måste du lägga en helt annan färg som bakgrund. Spara alltid som bmp-fil (ej jpg, för då får man massor av onödiga färger som måste väljas bort i programmet). Alternativet är att stygnsätta även bakgrunden, men det är nog ganska sällsynt (jag gjorde det i min Bellman-bild till tändsticksasken som finns i mitt album).
Sedan har jag lite övriga tips om inställningar i början av programmet (överlappning och antal stygn som är optimala), men vi kanske kan ta detaljer separat?
Hälsningar/Gunilla
ps. Jag är systemtestare till yrket och skriver även manualer. Jag kanske kan svänga ihop en manual på svenska till CrossStitchXpress, om flera är intresserade? ds

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-11 klockan 10:12.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat