Jag måste köpa en ny maskin för min är slut som artist. Det är en AEG, dvs det billigaste man kan hitta för pengar på Elgiganten. Men nu efter sju år är den slut och jag köper hellre en ny än betalar pengar för att laga på den gamla skrutten. Men vad ska jag ha?! Jag syr kuddar, gardiner, kläder.. ja det mesta. Skulle behöva en maskin som kunde klara lite tjockare tyger men som helst inte kostar mer än 5-6000.
Jag har kikat lite på Singer. Det var vad min mamma hade och men hennes bästa vännina hade en Singerbutik så jag antar att det var ett lite partiskt beslut

Men som liten fick man såklart höra av vänninan att Singer var den enda maskinen som var värd att användas. Trots att jag vill minnas att den var inne på lagning både en och tre gånger. Detta var förvisso när jag var liten på 80-talet och man kan ju hoppas att tekniken har gått framåt sedan dess
Jag kikade på Singer curvy 8763 och en curvy 8770. Man lär ju inte använda alla 225 sömmarna på 8770 kanske, men eftersom det just nu bara skillde en tusenlapp mellan maskinerna så kändes det lite roligt.

Men är Singer verkligen en bra maskin? Jag tycker det är få som har just Singer och man ser dem nästan ingenstans. Under åren har jag hört lite dålig kritik om Singer i allmänhet. De kommer oftast inte heller med lika bra garanti som tex Husqvarna. Ni som vet och syr mycket? Är det dumt att lägga 5000:- på en singermaskin? Eller ska man satsa på ett annat märke? Många verkar gilla brother och dem har jag ingen erfarenhet av alls. Får man mer kvalité och livslängd ut av en mekanisk maskin än ur en datoriserad?
Allt lär ju vara bättre än den jag har haft, men jag skulle bli superglad för lite hjälp i symaskinsdjungeln.