Ämne: olika trådar
Visa ett inlägg
Gammal 2011-08-02, 23:46   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jo, fast på äldre maskiner är inte alltid resten av maskineriet inkapslat. Det finns massor av känsliga inställningar inuti maskinen, sånt som rör mönstersömmar och kalibrering för backen och sånt. Där kommer du inte åt utan att ta bort kåpan. Hur det är med det på nyare maskiner är jag lite osäker på, men jag vet folk som fått problem med att dam tagit sig in och hamnat på kretskort. Lite osäker på hur gamla dom maskinerna var, dock.
Självklart ska man andå ta bort damm där man kommer åt själv, men att det skulle vara allt som behövs och att det sen inte skulle spela någon roll vad man syr med för tråd (eller syr i för tyger, för den delen) stämmer helt enkelt inte. Fråga vilken vettig reparatör som helst.

Vill man vara som allra snällast mot sin maskin måste man göra båda delar. Både välja bra tråd och vara noga med att rengöra. Det ena utsluter inte det andra.
Samtidigt är det väl sant att det kan bli lite väl hysteriskt ibland med alla rekomendationer för hur man ska sköta sin maskin och vilka märken man ska köpa på tillbehör och material och allt annat sånt, men jag lovar att många som rekomenderar bra tråd gör det i all välmening, oavsätt om det råkar vara just Güterman som rekomenderas eller något annat.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat