Babylockens kvalité och användarvänlighet slår allt. Du får luftträdning en maskin som ställer in trådspänningen själv. Du kan sy en söm med det tjockt trikåtyg och nästa med det tunnaste tunna vävda tyg utan att behöva ställa om maskinen.
Och maskinen syr jättefina sömmar.
En overlock ska träs med fyra trådar i olika banor. Två av den (uper och lower loper) brukar vara speciell krångliga att trä. På babylocken stoppar du bara i tråden i ett hål och trycker på en knapp och så är den träd.
Trådspänningen kan också bland på overlockmaskinen vara ett problem. Det är 4 trådar som ska ställas in. Det slipper man på babylocken.
En del babylockar har en söm som heter wave-söm, den är mycket dekorativ, den sys med två olika färger och då blir det en bit med ena färgen och en bit med den andra på så sätt blir det ett vågmönster.
Image tror jag du kan sy med 2-4 trådar och den är en overlock. Vill du kunna sy coversömmar, så är det evolution, eller evolve som gäller, dom går att bygga om till coversömmar. Alternativt är att köpa en maskin till som bara kan sy coversömmar.
Jag har en evolution själv och den är helt underbar. Jag började med en Brother 3034D som inte var dum den heller, var nybörjare och visste vad mitt intresse skulle vara.
Många har inte råd att lägga så mycket pengar på en overlock, babylockarna är dyra i inköp. Men det är väl satsade pengar.
|