Under 70-talet tog jag en korrespondenskurs i "Modern tillskärning" med Maud Kyndel-Hanser som lärare. Det verkar vara den som nu heter Klädskolan AB. Kursen var från 50-talet och varken modern eller pedagogisk. Man skulle ta mått på sig och rita upp personliga mönster efter dem. Krångligt och omodernt var det och jag sydde inget efter de mönstren.
Ett par år senare gick jag kvällskurser i Stockholm med Tillskärarakademins lärare. På ett par terminer hade vi fått avprovade grundmönster till kjol, blus, långbyxor plus en massa detaljer. En helt annan konstruktionsmall användes och vi mätte på varandra (man kan inte ta bra mått på sig själv). Det gav resultat, Vi fick hjälp med avprovning av grundmönstrena och tillräckligt med kunskaper för alla möjliga sorters ändringar. Jag sydde sedan åt hela familjen.
För knappt ett år sedan gick jag en kurs i Mönsterkonstruktion vid Linköpings universitet. Jag hade ökat rejält i storlek och behövde något riktigt användbart sätt att konstruera och anpassa mönster. Vi utgick från grundmönster i
Mönster och konstruktioner för damkläder av Hervor Ersman och Inger Öberg och fick lära oss att själva prova av och göra ändringar. Med hjälp av VIM, spräckningar, bananveck och andra konstiga ord kan man åstadkomma mirakel!
Den senare metoden rekommenderar jag! En ren korrespondenskurs ger inte tillräckligt användbara kunskaper. Hitta gärna någon som kan hjälpa dig personligen, helst en kurs med bra lärare.