Ämne: Chenillteknik
Visa ett inlägg
Gammal 2005-10-17, 18:05   #4
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad

Hej Emilia!

Chenilletekniken kommer från quiltvärlden. Egentligen "gör" man ju ett slags tyg - där av namnet: chenille, det blir ju nästan som sammet eller flossa. Man skär till 5-6 tygbitar lika stora. Lägg de på varandra så noga som möjligt,stryk gärna emellan varven för att få slätt o fint. Sedan brukar jag rita en linje med linjal diagonalt från ett hörn tillett annat hörn. Denna syr jag på maskin, sedan låter jag pressarfoten följa maskinsömmen och syr söm efter söm tills jag kommer ut i hörnet. Därefter syr jag på samma sätt åt andra hållet.(går det att förstå? Det är inte så lätt att förklara märker jag?) Sedan klipper jag upp som jag beskrivet förut. Och därefter tvättmaskin och torktumlare.Man kan ta vilka tyger som helst, det är bara att pröva sig fram. Kanske inte trikå, eller stickade tyger utan vävda. Jag blandar enfärgat med mönstrat, men brukar låta yttersta tyget vara mönstrat och bottentyget enfärgat. Jag återanvänder gärna gamla konstiga tyger: påslakan, garndiner, linnetyg, flanell, viscose, mm mm Mönstret spelar ingen roll, det syns inte, huvudsaken är att man gillar färgerna och att de passar ihop.
Jag kan lägga ut bilder så småningom, nästa gång jag syr något i chenille, men har inte tid att göra det just nu. Du får gärna fråga igen om något är oklart och titta på mina väskor så ser du resultatet. Jag kan också lägga ut en närbild senare på själva chenilletyget. Jag brukar sy det ihop med riktig sammet, för att förstärka sammetskänslan, vilken jag gillar.Ju fler lager tyg man har, och hur tätare man syr och ju mera tyg som "rafsar" sig, ju mera "chenilligt" blir det. Har man få tyg, och syr glest, blir inte resultatet alls det samma. Det finns en speciell kniv att skära med som man köper i quiltaffärerna, men det går med sax också, men är jobbigt för händerna. Man kan också sy o skära runda forner mm man det hr jag inte testat speciellt mycket.
Lycka till/Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat