Ämne: Tyllkjol
Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-05, 17:04   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga rätt, har missuppfattat något ber jag om ursäkt. Ju mer tyg du tar till, desto mer volym blir det på kjolen. Viktigast med mycket volym är det i den nedersta volangen, om du syr den som en volangkjol (tolkade din skiss så). Det är längst ner kjolen ska stå emot mest last från klänningen.
Du kan istället välja att göra kjolen i flera lager med lite mindre vidd i varje. Det blir ju mycket mer jobb, men i gengälld är det mindre risk att kjolens "extra" vidd lägger sig ojämt, bylsar ihop sig på ett ställe eller så. Jag tycker det brukar bli bäst och mest kontroll på kjolen om man gör det innersta lagret med mindre vidd och sedan ökar vidden lite för varje lager. Då brukar kjolen hänga finast när man går, står och rör sig normalt. Vill man istället ha en kjol som rör sig mycket (när man dansar, till exempel) är det bättre att göra den i ett lager med mer vidd.
Det som är helt avgörande för hur mycket volym du får i kjolen är den totala fållvidden i kjolens nederkant.

Har du inte sytt så många tyllkjolar förut så tänk på att ta till rejält mycket mer tyll än du skulle behövt av ett vanligt tyg. Tyll går att rynka ihop nästan hur mycket som hellst. En hellång tyllunderkjol med fållvidd på uppemot 30-40 meter är inget konstigt alls om det är tyllen som gör hela jobbet. Möjligen är det mer ekonomiskt och mindre jobb att göra något krinolinliknande istället, men en sån rör sig ju helt annorlunda och det kanske inte alls är det du vill ha?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat