Visa ett inlägg
Gammal 2011-06-02, 16:34   #1
Cessi Cessi är inte uppkopplad

Om det är 1 mörk, 1 ljus så funderar jag på om det inte är avsett att sticka tvåändsstickning.

Det kan man göra enligt konstens alla regler eller min fuskvariant:
Man tar en tråd, stickar den, släpper den och tar upp nästa, stickar den, släpper den, osv. Knepet är att alltid ta upp nästa tråd på samma sida om den släppta så att det bildas en vågrät "polkagris" på baksidan.

Ja, det blir en polkagris på väg ner till nystanen också ... Antingen låter man den sno upp sig eller så tiger man och lider i ett varv - för att sen sno polkagrisen åt andra hållet nästa varv.

Annars kan man göra som Märta-Stina. Om jag förstått saken rätt hade hon båda färgerna på pekfingret, men den färg hon skulle sticka med var den som satt ytterst. Stickade hon två maskor med samma färg efter varandra (eller fler förstås) så tog hon garnet varannan gång över, varannan gång under "den andra färgen".

Att sticka 1 ljus, 1 mörk med båda trådarna över pekfingret och bara ta varannan gör att den ena färgen "råder". Jag tror det är ofrånkomligt. Men man kan göra det som en effekt också: efter halva vanten byter man plats på trådarna och den andra färgen dominerar.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat