Som jag förstår så har du ett nyvaknat intresse för att börja att sy. Det bästa sättet att ta död på det intresset är att köpa en symaskin som du inte klarar av och trivs med.
Så länge allt fungerar, så är det bra att köpa i nätbutiker. Men när saker börjar krångla är det skillnad. Har man köp i seriös butik inte allt för långt borta från bostaden. Är det bara att titta in och fråga.
Som tur var köpte jag min stora avancerade broderimaskin och symaskin här i Sverige. Det hade varit lätt att falla för frestelsen att köpa den i england och spara många tusenlappar. Men då hade jag inte fått hjälp att lära mig att sy och sköta den. Den kan jättemycket och man vill ju utnyttja finesserna som man har betalat nästan en förmögenhet för. Det har varit många frågor och jag har fått svar på dom.
Jag köpte min första overlock från england och tyckte att jag hade gjort en god affär. Men jag kände mig aldrig riktigt trygg. Visst går det att ringa till England men att förklara på engelska vad felet är och få support på teknisk symaskins engelska. Det övergår mina kunskaper.
När det var dax att byta ut den till en som kunde lite mer, var valet att köpa i Sverige. Hade jag köpt från England hade jag visserligen sparat 4-5000 kr.
Jag fick öva hur mycket jag ville i butiken på den nya maskinen till jag kände att jag kunde. Och jag kan komma tillbaka och lära mig mer. Trygghet att ha hjälp på nära håll är värt att betala extra för.
Personalen i butiken brukar hjälpa till att välja. Dom frågar vad man ska sy och hur duktig man är. Vissa butiker har en "bytuppdiggaranti", det innebär att du inom ett år kan byta till en dyrare maskin och bara betala mellanskillnaden.
|