Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-20, 09:45   #8
Xenia Xenia är inte uppkopplad

Citat:
Xenia skrev: Visa inlägg
Hmm fast det skumma är att just det (gula)tyget som har gått sönder mest har jag antingen endast använd övertråd från Stoff och Stil och undertråd från Gütermann eller bägge från gütermann (polyester). Det andra tyget (cerise) har bara gått sönder på ett ställe (jag har hälften gult och hälften cerise)

MYCKET skumt!

Funderar på om jag har använt en för stor nål. Har även en tvillingnål till stretch på 75. Kan man använda tvillingnål till att sy ihop två tygbitar och inte bara till fållning?

Det är bara så surt när jag tycker att jag har gjort "allting rätt" och ändå visar det sig efter några gångers användande att det blev fel! Dyrt om inte annat! Har dessutom precis lagt en order på nytt tyg precis innan jag upptäckte dessa. Har tappat sugen lite. Hade nog varit enklare och billigare att gå ut på stan och köpa en i alla fall!
Jag glömde att skriva att det är den cerisa tråden som kommer från stoff och stil. Min teori just nu är att min maskin lätt får spatt när jag syr med en mer "avancerad" söm. Om jag "gasar" på för mycket så trasslar tråden lätt ihop sig i nålen. Så då kanske det uppstår höga krafter på tyget och sliter sönder det. Så en tvillingnål underlättar ju för maskinen och minskar kanske förslitningen på tyget. Fast då måste man väl se till att ha tillräckligt med tyg för bägge raksömmarna till sömsmån.
Xenia är inte uppkopplad   Svara med citat