Ämne: Utrustning
Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-16, 15:47   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Ja, jag dissar absolut inte rullkniv matta osv.. För jag använder dem varje gång jag syr någonting. När man fått vanan in med att skära så kan man också skära utan linjal efter kurvor. Då blir det perfekt för kläder eftersom man kan verkligen få exakta tygbitar som passar perfekt när man syr. (jag ritar upp sömsmån på mönstret men man kan också använda avståndsmätare på rullkniven som finns som tillbehör)

Särskilt perfekt för korsetter som ju kräver exakt passform men det är bra för allt.
Så ja rullkniv och matta är jättebra grejer!

Man kan ju köpa lite pö om pö. Små mattor (för a4) kan man lätt hitta nu för tiden pga scrapbook-manin så man kan köpa sånt hos butiker som normalt inte säljer quiltgrejer.. T.ex. clas ohlson osv. Sedan kan man också köpa billig rullkniv för 50 kr eller något.. Då har man något att börja med och man kan se om det är något för en.
Då kan man köpa dyrare när man vill ha större matta osv....

Det gäller att inte ha sikten trång och tänka på dyra lapptäcksbutiker utan öppna och titta lite överallt.
Nu har jag tre rullknivar och tre mattor. Linjalen är också dyr men den är bra för om den har gradering så man kan mäta in då blir det lättare.. Vanlig linjal fungerar också men då får man mäta först och krita ut. Med graderad linjal sparar man i på den delen. Tänk dock poå att köpa en linjal som antingen är frikostligt bred (minst 10 cm bred) eller linjal som har greppränna... Tro mig, gör det. Jag har skurit av min lillfinger, ca 1 cm åkte bort...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat